Színpadközeli történetek - tiriri tarara dum-tek-tek avagy 'Pista, jöjj hamar'
2016.07.01 09:30A történeteket nem időrendben írom, ugyanúgy kalandozok személyes és csoportos élmények között. Most egy csoportos történet következik.
Kedvenc helyünkön léptünk fel, ahol rendszeres fellépőnek számítunk. Szeretjük, mert a közönség lelkes és hálás, a színpad tágas és jól felszerelt, a hangtechnika is megfelelő. Nyári melegben indultunk útnak, már a kocsiban orientális zene szólt, végig csacsogtunk, kellemes izgalom vett erőt rajtunk. Ahogy megérkeztünk, szinte VIP-ként kezeltek minket, megmutatták az öltözőt, bejártuk a színpadot. A művelődési ház majdnem megtelt, zajlottak az előttünk szereplők műsorai. Az öltözőben készülődtünk, sorba rendeztük a fellépő kosztümöket, tánceszközöket. Ez mindig nagy odafigyelést igényel, hiszen gyakran kevés idő jut az átöltözésre és a ruhák, eszközök nem keveredhetnek össze. Szokás szerint elkezdtünk bemelegíteni és a lányok kérésére egy-két koreográfiát elgyakorolni, csak hogy levezessük az izgalmat és rögzítsük az irányokat, térformákat. Ám nem vittünk magunkkal zenét, csak pendrive-on és CD-n. A telefonomon ugyan megannyi zene volt, de nem azok, amelyek éppen kellettek. A csoport koncentrált és fejben elindította a zenét, én próbáltam számolni, de ez nem volt célra-vezető (főleg a klasszikus orientális zenék kevésbé számolhatók, a dallamvezetés, az éneklés, a hangsúlyok az iránymutatók inkább) ezért énekeltem. Nem volt egyszerű, valahogy így hangzott: tiriri tarara dum-tek-tek és a refrén: 'Pista, jöjj hamar'. Mégis mindenki 'zenelejátszója' ugyanott tartott. Előszeretettel magyarosítunk csak úgy magunk között egy-egy zene címét. A 'Pista, jöjj hamar' koreográfiánk zenéje eredetileg: Eshta ya amar, de már az előbbit szoktuk meg. Egy melaya koreográfiánk címe Sukkar bulag, nekünk viszont a 'Sukár bulák' cím jobban tetszett. Visszatérve az öltözői próbához, annyira egy hullámhosszon voltunk, hogy mindenki tudta, hol jár éppen a zene. Majdnem mindenki. A készülődés legviccesebb része az volt, amikor egyik táncosom megszólalt: "várjatok megakadt a lemez, lemaradtam" és akkor mindenki visszatekerte a zenét képzeletbeli lejátszóján a megfelelő részhez. A csak fejben szóló dallam követése és a helyes lépések táncolása, irányok, térformák tartása, hangsúlyok eltalálása komoly kihívást jelentett, de nem bírtuk ki nevetés nélkül. Végül megoldottuk és tökéletesen sikerült a műsor. Egyszóval zene nélkül is ér valamit a gyakorlás, bár viccesebb és több koncentrációt igényel. Ugyanígy amikor videóm https://www.youtube.com/watch?v=4I0jBOmuyB4 készült, akkor sem szólt sehol zene (hiszen szabadtéren vettük fel), csak a fejemben, de ez a végeredményen szerencsére nem látszik.
Sok-sok történet van még a tarsolyomban, a későbbiekben szó lesz többek között egy öltözősátorról, melyen egy igazi sztárral osztoztunk, egy annyira lelkes nézőről, aki fel akart mászni a színpadra és a feleségének kellett visszafognia, autogramkérésről és fotózkodásról, összekevert zenékről és arról, hogyan vészeltem át egy a közönség vad táncolásába torkolló szülinapi fellépést. Egyszóval érdemes olvasni a Színpadközeli történeteket.